Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

A mindennapok örömeiről, amelyekért érdemes reggel felébredni

Nyuszi ül a fűben...és gondolkozik

Nyuszi ül a fűben...és gondolkozik

Kézzel rajzolt világok

2017. június 14. - Evice

A mindent uraló számítástechnika elterjedése miatt, mostanság már nem-igen látni kézzel rajzolt mesét a mozikban. Persze érthető, hiszen így a munka egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb. Ennek ellenére, a régi rajzfilmekhez tartozott egy olyan hangulat, ami - szerintem - pótolhatatlan. Talán nem is lenne már rá igény, hiszen a CGI és hasonló technológiáknak köszönhetően korábban elképzelhetetlen magasságokba emelkedett az animációk minősége. Sokunk gyermekkorát határozták meg a hagyományos módon alkotott gyönyörű rajzfilmek, és úgy érzem, megérdemelnek egy kis megemlékezést ebben a rohanó világban.

Nem kell messzire menni, ha szívmelengető meséket keresünk, hiszen volt nekünk jó néhány kiváló rajzoló és tervező tehetségünk, akiknek megannyi csodaszép alkotást köszönhetünk. Közülük talán az egyik legismertebb, Dargay Attila akinek kezéből olyan klasszikusok kerültek ki, mint a Vili, a veréb, A hetedik testvér, vagy Vackor, az erdő hőse.

Ahogyan azt illik, a kezdet kezdetén szépen végigjárta a ranglétrát, ezzel megismerve a szakma legapróbb részleteit is. Amolyan mindenesként kezdte Macskássy Gyula műtermében, majd lassan bekerült a rajzolók közé, aztán tervezővé lépett elő, és 1957-től már rendezőként dolgozott. Előszeretettel nyúlt szépirodalmi művekhez, ahogy történt ez a Lúdas Matyi, a Szaffi és a Vuk esetében is.

Legnagyobb sikerét kétségkívül az 1981-ben bemutatott Vuk című rajzfilmnek köszönhette, ami a hazai mellett nemzetközi sikereket is megért. Fekete István azonos című regényéből először egy négy részes sorozat készült a Magyar Televízió számára. A csatorna kikötése az volt, hogy rövid, a műsoridő kereteire szabott részekből álljon. Dargay ezt úgy oldotta meg, hogy a történetet évszakokra bontotta, és ehhez a felosztáshoz igazították az eseményeket.

A Vuk talán az egyetlen olyan mese, ami nemsokkal azután, hogy a tévében végignézte az ország apraja-nagyja, még ugyanabban az évben a mozikban is óriási sikert aratott. Szinte mindenki ismerte a főcímdalt, és természetesen a történet sem szolgált meglepetéssel, mégis szinte az összes vetítés telt ház előtt zajlott.

A folytatás tervben volt, Dargay készített is néhány vázlatot a Kis csavargó című második részhez. A dolog ott bukott meg, hogy időközben a kisregények jogait Gát György szerezte meg, akinek nem jött be a forgatókönyv, ezért teljesen új történettel állt elő. Dargay azonban egyáltalán nem értett egyet az új verzió szellemiségével, nem akarta sem a nevét, sem az által teremtett figurákat hozzáadni. Így esett meg, hogy 2008-ban forgalomba került a Kis Vuk című animációs borzalom, ami ráadásul 1,4 millárd Ft-os költségvetést emésztett fel.

Karak, Szú és Vuk az első részből

 10-magyar-rajzfilm-amit-mindenkepp-ismerned-kel-4447.jpg

Ha érdekel milyen lett volna a Dargay Attila tervezte második rész, A kis csavargó vázlatjeleneteit itt megnézheted:

Visszakanyarodva a nagy kedvencekhez, Dargay Attila a Vuk sikere után már jóval szabadabban mozoghatott rendezés közben, s egyre-másra kerültek ki keze alól a jobbnál jobb rajzfilmek. 1984-ben rukkolt elő a Szaffi című egész estés mesével, ami szintén olyan alkotás lett, amit felnőttként is újra megnéz az ember.

Egyik érdekessége, hogy mivel az alapul szolgáló regény (Jókai Mór: A cigánybáró) feldolgozásánál néhány részletet meg kellett változtatni, Dargay ezt kihasználva beleszőtt egy családi történetet is a mesébe: a rendező egyszer azt nyilatkozta, hogy miután édesapja megszökött az orosz fogságból, egy cigány karaván mentette meg az életét. Ezután hálából - és mert jól érezte magát köztük - egy ideig velük maradt. Dargay úgy vélte, egyáltalán nem kizárt, hogy neki ott lett egy féltestvére. Lehetséges testvére tiszteletére vitte bele azt a vonalat a mesébe, hogy Jónást nem az édesanyja, hanem vándor cigányok nevelik fel.

Szaffi és Jónás

 szaffi--69581.jpg

Dargay Attila nevéhez nemcsak egész estés filmek, hanem sorozatok is kapcsolódnak, hiszen neki köszönhetjük például Pom-Pom meséit, és A nagy ho-ho-ho-horgász című klasszikust. Utóbbi főcímzenéje legalább akkora sikert futott be, mint maga a sorozat, hiszen a 100 Folk Celsius előadásában 1988-ban aranylemez lett.

Városbéli puhányok, nyavalyások, itt van nektek a sláger főcímdal, mégpedig a nyári változat :)

 Dargay Attila

 a-3729356-1394439814-7296_jpeg.jpg

Persze nem csak Dargay keze által születtek szórakoztató mesék. A Kérem a következőt!, a Vizipók-csodapók, a Mézga család mind-mind olyan klasszikusok, amik hozzátartoztak a gyermekkorunkhoz. Közülük van egy, aminek a háttértörténete is megér néhány bekezdést.

A Frakk, a macskák réme nem csak azért figyelemreméltó, mert az úgynevezett papírvágásos technikával készült, ami az egyik legbonyolultabb eljárás volt akkoriban, hanem azért is, mert a főhös kutya, Frakk, fajtáját tekintve, a Sors akaratából lett vizsla.

Ha még emlékeztek rá, a mesében úgy kerül Károly bácsihoz, hogy az öreg úr átveszi a barátságos vizslát egyik volt osztálytársától, aki külföldre költözik, ezért nem tud tovább gondoskodni az ebről.

Ez a valóságban úgy történt, hogy Bálint Ágnes, a mese forgatókönyvírójának veje, orvosként dolgozott az egyik kórházban. Egy napon éppen kint tartózkodott az udvaron, amikor egy kísérletezésre szánt vizslát hoztak az intézménybe. A kutyus borzasztó szomorú volt. A férfinek megesett a szíve a magára maradt, búsuló állaton. Megvásárolta 100 Ft-ért, és hazavitte magukhoz. Így esett, hogy a magyar fajták közül, épp a vizslára esett a választás.

 Frakk és a család

phpthumb_generated_thumbnail.jpg

Külföldre tekintve, ha rajzfilmekről van szó, nem lehet megkerülni Walt Disneyt sem. Az általa létrehozott stúdió egyértelműen az egyik legnagyobb volt a kézirajzolás idejében. A diadal az 1937-ben mozikba került Hófehérke és a hét törpe című klasszikussal indult, és a mai napig tart, igaz, az újak már számítógépes technikával készülnek.

Az utolsó, teljes egészében kézzel rajzolt meséjük nem más, mint az 1989-ben bemutatott Kis hableány. Ennél még egyáltalán nem alkalmazták a modernkori technológiákat, így a víz keltette bonyolult mozgásokat az animátoroknak saját maguknak kellett lemodellezniük.

Ariel rajzmodellje Alyssa Milano színésznő volt, aki a “száraz” jelenetek mellett, gyakran egész napokat töltött egy hatalmas akváriumban, hogy a rajzolók élethűen papírra vihessék a női test, és a hosszú haj víz alatti mozgását. Innen nézve, még inkább le a kalappal a készítők előtt!

Munka közben :)

52pmgoz.jpg

fy5x-vafjekqg8u533mmxcrtrza.jpg 

Ami a nyugatnak a Disney-világ, az keletnek az anime. Az “anime” Japánban azt a stílust fedi le, amelyben sajátos jegyekkel bíró karakterek élnek, a valóság és a fantázia vegyítéséből létrejött világokban. Rengeteg alága létezik, minden korosztály talál számára megfelelőt.

Japán a technikai fejlődésben az élvonalban jár, mégis, az egyik legszebb és legismertebb animéjük hagyományos módon készült el, holott akkortájt, a ‘90-es években már a Disney-stúdió sem vesződött a kézi rajzolással.

A Vadon hercegnője, eredeti címén Mononoke Hime, egy animációs történelmi fantasy dráma. Elsősorban felnőtteknek készült, ennek megfelelően a történet sem egyszerű - ellenben izgalmas és követhető. Ez a magávalragadó és elgondolkodtató mese, az ember és a természet viszonyáról szól, ahol mindegyik fél oldalán van némi igazság. Emellett pedig a mellékszálak is mind érdekesek és tanulságosak.

A készítők precizitásuknak köszönhetően olyan minőséget értek el, ami miatt őszintén meglepődtem, mikor megtudtam, hogy a 134 perces játékidő mindössze 5 percnyi számítógépes animációt tartalmaz. 144 000 celluloid képkockáját szabadkézzel, hagyományos módon rajzolták meg.

A film rendezője Hayao Miyazaki, még az 1970-es években vetette papírra az első vázlatot, de a tényleges munkát csak 1995-ben kezdték meg. A film végül 1997-ben került a mozikba, és szerte a világon nagy népszerűségnek örvendett.

Az Egyesült Államokban a Disney leányvállalata, a Miramax vásárolta meg a forgalmazási jogokat, és ők úgy döntöttek, hogy a filmet meg kéne vágni itt-ott. Hiszen az amerikai közönség számára emészthetőbbé kell tenni, és egyben a szokásos Disney-mesékre jellemző besorolást kell kapnia. Harvey Weinstein, a Miramax elnöke, megkereste Hayao Miyazakit, és magabiztosan előadta eme ötletüket. Erre Toshio Suzuki, a rajzfilm producere egy katanát, vagyis japán kardot küldött válaszul, egy két szavas üzenettel: “No cuts” (Nincs vágás) Hogy-hogy nem, ezek után a Vadon hercegnője teljes hosszában került az amerikai mozikba PG-13-as korosztályos besorolással. Ez azt jelentette, hogy csak 13 éven felülieknek, és szülői felügyelettel ajánlották.

Nálunk talán nem olyan népszerű a műfaj, de ezt a mesét mindenképpen érdemes egyszer megnézni.

A vadon hercegnője - Ashitaka herceg

64054cd4b0ad51805258486f2dba9ce2.jpg 

Hayao Miyazaki és Toshio Suzuki

 7491794.jpg

Talán ma már nem olyan menők, de néha nagyon jó elmerülni ezekben a kézzel rajzolt világokban :)

 Források

A bejegyzés trackback címe:

https://mindennapokoromei.blog.hu/api/trackback/id/tr5312593963

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

faPrime 2017.06.14. 23:59:07

Dargay egy zseni volt... az új Vuk meg egy <sípszó> :)

Ez a Milano - Ariel nekem új volt, bár azt be kell vallanom Disney nekem mindig túl szirupos volt, szóval nem nagyon vagyok otthon benne... Viszont a "színésznő" titulus elég baráti, akkor még csak a gyerekszerepei voltak mögötte és éppen az énekes vonalat erőltette, kevés sikerrel :)
(amúgy befért volna az előző posztba is, mert ha jól emlékszem diszlexiás. Még valamikor a Charmed környékén nyilatkozta egyszer)

A harmadik szakasz már inkább az én asztalom, és a Mononoke Hime tényleg ott van a legjobb Ghibli filmek listáján. Elsőre mondjuk nem biztos, hogy ezt ajánlanám, nyugati szemnek a Chirio talán jobb választás az ismerkedéshez, még ha nem is olyan erős mint a korábbi Mijazaki filmek.
Főleg ha azok a nyugati szemek már kicsit "el vannak rontva" Pokémonnal meg hasonlókkal :D
Nekem személy szerint Nauszika a nagy kedvenc, rendszeresen meg szoktam nézni - jó, annyira rendszeresen azért nem, mondjuk évente egy-kétszer maximum... nem kell túlzásba vinni :)

Aki meg jobban szereti az akcióval megpörgetett (de ettől függetlenül minőségi) filmeket, annak ott a Ghost in the Shell, javasolt még a friss mozi előtt megnézni, mert hát Scarlett nem egy Kusanagi :)

Evice 2017.06.15. 10:40:22

@faPrime: Ez pontosan így van :) Fáj a szívem, amiért nem a Dargay-féle második részt készítették el.

Gyerekként imádtam Disneyt, azt hiszem pont azért, mert szirupos :D Ez valami csajos dolog lehet, inkább nem is próbálom megmagyarázni :D
Jóóóó, de most már színésznő, és hát mégsem írhattam azt, hogy "az amúgy akkor még nem volt híres, de most már ismert Alyssa Milano" :D
Ez meg nekem volt új, nem tudtam, hogy diszlexiás o.O

Nálam a Mononoke Hime nagyon betalált. Maga a történet is, ámbár furcsa, mert ahhoz képest, hogy szeretem a horrort, mégis rémálmaim voltak tőle egy időben. Pedig már bőven felnőttként láttam :)
Korábban a Dragon Ball Z-et néztem éjjel-nappal :)
Nem vagyok fanatikus animés, de ami bejön, azt nem tudom kiverni a fejemből :)
A Ghost in the Shell-t felvettem a listámra, kössz a tippet :)

faPrime 2017.06.15. 18:08:25

@Evice: ha betalált a Mononoke Hime, akkor vedd fel a listára Nauszikát, nagyon hasonló csak (legalábbis szerintem) jobb. Hagyomány vs. haladás, tradíciók vs. technika, természettel együtt vagy azzal szemben, csak éppen Mijazaki saját világában, nem pedig a középkori Japánba helyezve.
Mivel több, mint 10 év van közöttük (vagy még több, mert Nauszika már korábban is megvolt manga formában, mielőtt filmre vitte volna), a MH jóval direktebb, és más megközelítésből nézi ugyanazt a fő problémát (hogyan kúrja szét az emberiség a környezetét és ezzel végeredményben saját magát is).

Olvastam egyszer egy jó kis összehasonlító esszét róluk, de most nem találom... ezt viszont kidobta a gép, szintén egész jó elemzés: vidasoysweet.wordpress.com/2014/03/10/soy-comparing-miyazakis-nausicaa-v-princess-mononoke/

Dragon Ball :) fura, mert a Z már sokkal inkább fiúsra lett hangolva, az első széria hagyományosabb fejlődéstörténetével szemben. A Z nem több mint az erő hajszolása, amíg önmaga paródiájába nem fordul az egész :)

Evice 2017.06.16. 11:05:11

@faPrime: akkor a Nauszikával kezdem :) Szeretem az ilyen természet vs. ember történeteket. Általában az előbbinek szurkolok :)

Ejha! Miyazaki sem tudta elengedni ezt a témát! :D

Igen, de ez néha tényleg megesik az olyanokkal, akik harcművészetet tanulnak. Van egy pont, amikor teljesen fanatikussá válunk, amikor semmi más nem számít, nem tudunk másra gondolni, csak arra, hogy tudunk még jobbak lenni. Aztán rájövünk, hogy nem erről szól a dolog. Lehetsz bármilyen jó, mindig lesz valaki, aki valamilyen formában ügyesebb nálad, és lesz valaki, aki nem érti, hogy ezt vagy azt hogy tudod megcsinálni. Végül megbékélsz, és akkor eléred azt a pontot, hogy a harcművészet nem csak egy hobbi vagy sport, hanem az életed részévé válik, akár a családod. Ha pedig nem tudod gyakorolni, ugyanolyan fájóan hiányzik, mint a szerelem.
Azt hiszem, ezért néztem pislogás nélkül a Z-t. Nagyon is értettem :)))

faPrime 2017.06.16. 12:17:12

@Evice: szerintem nem is akarta elengedni a témát, mivel nagyjából az a vezérfonala az egész életművének :)
Maga a stúdió is kb. abból nőtt ki, hogy a saját könyvét (ami ugye a Nauszika) megcsinálta filmen, és nagy siker lett belőle. Aztán jött utána a Laputa, a Totoro, Kiki, Ponyo, valahol még a Pom Poko is ide sorolható, de még a nem egyértelműen természet témájú filmekben is ott van legalább a múlt/tradíciók vs. modernitás.
A másik nagy mániája volt a természeten kívül a repülés, ezért is volt méltó lezárás a pár évvel ezelőtti Szél támad, a Zero tervezéséről. Mondjuk azóta állítólag megint vissza fog térni valamivel, komolyan, olyan az öreg mint nálunk az LGT vagy a Piramis, a búcsúkoncert búcsúkoncertjének a búcsúztatójával... :D
(visszavonult már vagy háromszor, de eddig egyszer sem tartott sokáig)

Nekem talán pont ez volt a bajom a Z-vel, a kontroll hiánya, hogy mindig van egy következő szint és a végén már (kis túlzással) bolygókat szednek szét kézzel :) Az első széria inkább még a tanulásról szólt, az egyenlő küzdelmekről, sokszori bukásról és hogy onnan hogy lehet felállni, arról hogy a mesteredhez mindig fordulhatsz és vannak lapok a tarsolyában.
Persze mindezt gyerek szinten, nem filozófiai magasságokban :D

Ezzel szemben a Z a teljesen bugyuta "jön az ellen, félkézzel lever, hopp de kényelmes módon itt az új technika, most én verem le fél kézzel, de jön a még nagyobb ellen és lecsap, na lépek egy újabb szintet és annyi neki, stb. stb." . Legalább a végefelé már volt benne önirónia is, Gotenks például kifejezetten blőd volt :)

faPrime 2017.06.16. 12:28:32

Franc, szerkeszteni meg nem lehet... hát akkor ez már így marad. Elkúrtam, a Pom Poko az nem az övé, hanem Takahata csinálta...
Mondjuk ő se semmi, ha akarsz egy jót sírni, nézd meg a Szentjánosbogarak sírját... ha nagyon zavar amikor valaki az animációs filmeket "rajzfilmezi", meg "gyerekeknek való" meg hasonlók, ezt kell odaadni neki, egy életre megtanulja :)
Nagyon kemény film, és úgy, hogy semmi durva nincs benne konkrétan. A többi háborúkat ellenző film elbújhat mögötte.

Evice 2017.06.16. 12:41:03

@faPrime: van, akinek kell a visszavonulás-érzése, mert akkor csókolja homlokon a Múzsa :D

Tudom, de mégis...nem tehetek róla, nekem a Z is tetszett. Jó, voltak benne hülye dolgok, de azokkal együtt is szerettem :)

Sajnos, szerkeszteni még én sem tudom a hozzászólásokat, max. moderálni, de azt nem akarom, mert jókat írsz, másrészt elvből nem törlök, csak ha valaki nagyon kihúzza a gyufát :)

vackor1 2017.06.16. 17:54:25

Vackor az erdő HŐSE !!! Nem is olvastam tovább, ennyi... Pont.. :))
Na jó, elolvasom a többit is .. :))))

vackor1 2017.06.16. 18:05:09

Köszi, Tepsifüles , nem is tudtam a " Kis csavargó "-ról, pedig az inkább az én gyerekkorom története , mint a Tied , kár , hogy az a borzalom készült el helyette. :(( Nem is értem, az "alkotóknak" nem volt szépérzékük / gyerekkoruk vagy egyszerűen csak agyuk .. ?? Amúgy ismét jó cikket kerekítettél , mondjuk nekem az aranyos rajz/animációs mesék amúgy is bejövősek , rengeteg van kiírva/lementve ! :)) ( basszus, ez már a második gyerekkor lenne?? na neeeeeeeeeeeeeeee... :))) )

Evice 2017.06.18. 21:23:13

@vackor1: Szívesen, Vackor :))) A Kis csavargó mindenkié lehetett volna, kevés ekkora baklövést tudnék mondani a filmtörténetben, mint a fent említett cserét -_-
Örülök, hogy tetszett, és ne aggódj! Imádom a rajzfilmeket, nem vagy egyedül! :D
süti beállítások módosítása