Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

A mindennapok örömeiről, amelyekért érdemes reggel felébredni

Nyuszi ül a fűben...és gondolkozik

Nyuszi ül a fűben...és gondolkozik

Elítélt élvezetek - avagy a paraszt vacsora jótékony élettani hatásai

2017. február 13. - Evice

Mielőtt elkezdeném előrebocsátom: senkit sem kívánok tévútra vinni, és nem vitatom az egészséges életmód fontosságát és létjogosultságát.

Azonban, most szeretnék kiállni a régi jó ételek mellett, mert annyi örömöt okoztak életem folyamán, és fáj látnom, hogy újabban mennyire meghurcolják őket. Jelenleg annyiféle divatos és felkapott, világmegváltónak kikiáltott diéta kering a köztudatban, hogy követni sem lehet. Vannak amelyek tiltanak, vannak amelyek engednek, de egy biztos: többségük pont azokat a dolgokat küldik kárhozatra, amik miatt boldogan ülök le a vacsora asztal elé. Kövezzetek meg érte, de szerintem néha igenis belefér egy kiadós étkezés annak, aki nem feltétlen híve az innovációs csoda étrendeknek. Pláne, mivel a bűnösnek mondott ételeknek is van néhány jótékony tulajdonsága.

Arra gondoltam, egyik nagy kedvencem hozzávalóin keresztül leírom, melyik összetevő milyen pozitív élettani hatással bír. Csakhogy ne öljön meg a bűntudat, valahányszor eszem egy jót…

Szóval: paraszt vacsora. Imádom! Minden egyes része egy-egy apró csoda a világunkban. Van a tányéron héjában sült krumpli, szalonna (vagy kolbász, hurka), sózott hagyma, körözött és kenyér (részemről ez utóbbi szigorúan fehér!). Ízlés dolga, de lehet mellé tenni tojást, paprikát és paradicsomot is.

Burgonya

A burgonya az egyik legalapvetőbb élelmiszerek egyike. Szinte minden kultúrában megtalálható, elkészítésére megszámlálhatatlan recept létezik. Héjában sütve, tökéletesen alkalmas gyomor-és bélbántalmak ellen. Jó hír még, hogy így elkészítve nem veszti el vitamin és ásványianyag-tartalmát, vagyis tartalmaz B1, B2, B3, B6 és C vitamint, kálciumot, vasat, magnéziumot, foszfort, nátriumot és az egyik legnagyobb kálium forrás. Ez utóbbi elengedhetetlen a vércukorszint optimalizálásához, a szervezet vízforgalmának helyes szabályozásához, a gyomorsav termeléshez, és a legtöbb enzim normális működéséhez.

normal.jpg

Szalonna

Jó elismerem, talán kevesebb jót lehet róla elmondani, mint mondjuk a tofuról, vagy más húspótlékról, de van néhány óriási előnye ezekkel szemben: kiválóan hasznosulnak benne a szervezet számára nélkülözhetetlen D vitaminok: a D1, D2 és D3. Ugyanis ez a vitamin fajta csak zsírban oldódik. Még egy meglepetés: a szalonna az Omega 6 zsírsavak csoportjába tartozó arachidonsavat tartalmaz, aminek révén mértékletesen fogyasztva csökkenti a koleszterin szintet. Egyébként is, ha megeszel egy szelet szépen átsütött szalonnát - a hiedelemmel ellentétben - másnap reggel nem fogsz plusz 10 kilóval ébredni.

fottcsaszar_resize.jpg

Hagyma

Esetemben sózott, mert úgy szeretem. Szerencsére nem nagyon lehet belekötni, hiszen zöldség. Érzékeny gyomrúaknak azonban ajánlott melegítve, sütve vagy főzve fogyasztani. Aki viszont bírja, annak mehet minél több, mivel a vitamin és magas ásványianyag tartalmán túl a hagyma erősíti a bélflórát, javítja az epeműködést, segít szabályozni a vércukorszintet, hatásos köhögés és megfázás ellen. Ezen kívül hatásos vérnyomáscsökkentő, és csökkenti a szívroham kockázatát.

voroshagyma.jpg

Körözött

Sokféle módon el lehet készíteni, én leginkább a túró-tejföl-pirospaprika kombót szeretem. Tehát túró és tejföl. Mostanában hallani néhány tejellenes aktivista megmozdulásról, amit valamilyen szinten megértek, de az én szívem öröklétig tejpárti marad. Gyermekkortól kezdve fontos a csontok fejlődéséhez, és rengeteg finomságot lehet belőle készíteni. A csontokra és fogakra gyakorolt jótékony hatásán kívül, szerepet játszik a vérnyomás egészséges értéken tartásában. A benne található laktóz a vékonybélben galaktózra és glükózra bomlik, majd ezek a szervezet saját baktériumflórájának, a probiutikumok tápanyagául szolgálnak.

25766_korozott_n-201510170605.jpg

Fehér kenyér

Tudom, hogy egészségtelennek lett kikiáltva, de egyrészt finom, másrészt a teljes kiőrlésű pékáruk és én, nem vagyunk jó barátok.

mini-dsc06691.JPG

Ha pedig vacsora után legurítasz 2 dl Coca-colát, megelőzheted az esetleges gyomorbántalmakat. Tény és való, hogy a szénsavas üdítőital nagy mennyiségben többet árt, mint használ, de mértékkel fogyasztva segít a hányás és hasmenés tüneteinek enyhítésében. Ajánlják még migrénes fejfájás esetére is, és saját tapasztalatból mondom, hogy tényleg csökkenti a görcsös fejfájást, és mérsékli a kísérő tüneteket is.

Véleményem szerint, ha az ember rendszeresen eszik zöldséget, gyümölcsöt, és heti rendszerességgel mozog valamit (bármit), akkor néha napján engedtessék meg neki egy finom lakoma! Elvégre ez is a boldogság egy apró morzsája :)


Források




A bejegyzés trackback címe:

https://mindennapokoromei.blog.hu/api/trackback/id/tr5012255222

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

retrodj · http://retrodj.blog.hu/ 2017.02.14. 13:30:20

zsíros kenyér, lilahagymával, tojásos lecsó... párjuk nincs széles e világon! :D

bobijub 2017.02.14. 14:52:14

én imádok mindenféle sötét, sűrű kenyeret is, ha jóminőségű, és a teljeskiőrlésűt is, meg a hajdinásat is satöbbi satöbbi.

de a jó csülökpörköltszaftot meg a nyálcsordító lecsólevet feltunkolva igazán élvezni csak a jó puha, friss, hagyományos fehérkenyérrel lehet.

de az a jóféle puha fehér kenyér önmagában, "üresen" nem olyan ízgazdag, mint a változatos, sokféle egyéb kenyérféle-fajta

Evice 2017.02.14. 15:33:18

@retrodj: úúú, ne is mondd! :D Imádom mindkettőt! :) Meg a zsíros kenyeret főtt tojással, hát az is valami fantasztikus :) Lecsó...hm, kössz a tippet, már tudom, mit főzök hévégén :D

Evice 2017.02.14. 15:37:15

@bobijub: nekem igazából az a bajom a teljes kiőrlésűekkel, hogy kicsit fáj tőlük a gyomrom, és teltség érzést okoznak. Nem vagyok kompatibilis velük, pedig egy időben próbáltam átállni.

Jól van, nem csak én szeretek tunkolni :)))

Igen, ez igaz, valóban nem olyan ízes, mint a többi kenyérféle, viszont a vajas kolbászos kenyér paradicsommal már egy igazi gasztronómiai luxusutazás :D

agytörzsy prof 2017.02.14. 15:39:20

Tepsiben héjában sült krumpli, szalonna, kolbász, hagyma, savanyú káposzta, és kísérőnek egy kis szilvapálinka :) Az egyik legjobb vacsora, mondjuk én olyan alkat vagyok, hogy egy grammot sem tudok hízni, úgyhogy nekem jöhet minden ilyesmi.

Evice 2017.02.14. 15:51:29

@agytörzsy prof: jé, savanyú káposztával még nem próbáltam, de legközelebb megejtem :) Savanyút pörkölthöz, óóó, te jó ég, de finom! :D
Szilva pálinka után sem lesznek gyomorbántalmak vacsora után, az biztos :)
Én is ilyen alkat vagyok: nevetek egyet, és fogyok 2 kilót, szükségem van a kalóriákra :)

Evice 2017.02.14. 16:17:32

@nem várt fordulat: nem olyan drága az, egyszer-kétszer össze lehet hozni.

nem várt fordulat 2017.02.14. 16:26:37

@Evice: Hát, így télen nem is tudom. Én pár napja a zöldségesnél vettem egy nagyobb paradicsomot és egy darab paprikát a reggelimhez, 420 Ft volt, azt hittem kiesik a kezemből a kosár.

dunántúli gyerek 2017.02.14. 16:28:45

én aztán igazán imádom a paraszt kaját, viszont a körözött az pont szar

a fehér kenyér helyett meg azért eszem barnát mert utálon az édes kenyeret

de kell még zsíroskenyér, rántott hús, hagymás bab, krumplos hal, rakott krumpli

különben a PARASZT kajára senki sem mondja hogy egészségtelen, nagyon is egészséges az, ha dolgozol napi 12 órát fizikailag

zZz 2017.02.14. 16:33:36

Sült burgonyában C vitamin. Aha. Sebaj, hogy a C vitamin 60 fok felett bomlik.

Evice 2017.02.14. 16:36:10

@nem várt fordulat: oké, ez igaz. A paprikát azért sem díjazom ilyenkor, mert nem elég, hogy drága, de egyszerűen nincs íze ilyenkor.
Én úgy szoktam, hogy megpróbálok nagyobb tételben venni krumplit és hagymát (3-5 kg), mert úgy kicsit olcsóbb, és jobban be tudom osztani a főzéshez.
Szalonnából pedig csak annyit veszek, ami éppen kell. Kivéve, ha tudok házit szerezni, az minden pénzt megér, még ha a gatyám rá is megy :)

Evice 2017.02.14. 16:40:03

@dunántúli gyerek: pontosan, ha valaki fizikai munkát végez, annak szüksége van az energiára.
Persze, megértem, ha valaki nem szereti a húsos ételeket, de én sem tudnék meglenni csak zöldségeken.

Evice 2017.02.14. 16:47:43

@zZz: na bumm: nagy kaland, a burgonyából kisül a C vitamin. Ha a C vitamin lenne benne a leglényegesebb, akkor a torokfertőtlenítő cukorka dobozán krumpli lenne, és nem citrom.
Egyébként pedig köszönöm az észrevételt :)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.02.14. 17:11:29

Táplálkozom

Mikor harang kongta delek
Rázzák meg az agg fővárost,
Én olyankor ebédelek,
S belembe kerül be pár rost.

Jó a rost, ha széked reked,
Folyadékkal remek hajtó,
Ha falod, ajánlom neked,
Legyen kéznél véceajtó!

Hús az well-done, sosem nyersen
Eszem s nem jár véres szaft át,
Fogam alatt frencsfrájz hersen,
S nem kapok a stressztől aftát.

Főétel után a desszert
Része gyakran avokádó,
Lúgosságért eszem e szert
S nem leszek így savokádó.

dunántúli gyerek 2017.02.14. 17:14:59

@Evice: én néha beiktatok vega szünetet, olyankor bundás kenyeret kajázok

Evice 2017.02.14. 17:17:01

@Frady Endre: ez fantasztikus! :D Köszönöm, az egyik legjobb komment, amit valaha kaptam :)))

Evice 2017.02.14. 17:20:53

@dunántúli gyerek: azt is szeretem. Szoktam csinálni, amikor sok zsemle vagy kenyér marad, és nincs szívem kidobni. Szóval elég gyakran :)
Nekem ilyen vega-napokra még nagyon megy a lángos, és a tésztafélék: krumplis, káposztás, sajtos-tejfölös, vagy éppen zöldséges. A lecsónál pedig nem tudok vegásabbat elképzelni, és azt is imádom :)

LondoniTódi · http://greenwichlakas.blog.hu 2017.02.14. 17:42:52

Nem az a kérdés, hogy mit eszel, hanem az, hogy mennyit és mellette mennyit mozogsz.

Evice 2017.02.14. 18:03:49

@LondoniTódi: pontosan. Mértékkel fogyasztva nem kell lemondani arról, amit az ember szívesen eszik.

2017.02.14. 18:41:03

Semmi baj nincs ezekkel az ételekkel. Egy a lényeg: jól kell elkészíteni őket. Vegeta és egyéb sz@rságok nélkül, olyan fűszerekkel, amelyeket nagyszüleink is használtak.

Evice 2017.02.14. 19:00:30

@...elmúlik...: só, bors, paprika :) Szerintem a vegeta egyébként sem passzol a húsételekhez.

kewcheg 2017.02.14. 19:46:37

Mivell napi 300 ForinTom van kajára,így veszek 6 zemlét és legolcsobb párizert,amit patkányboll csinálnak. Ezt adja nekem ezaz országh...

Evice 2017.02.14. 20:13:20

@kewcheg: napi 300 Ft borzasztó kevés. Abból tényleg művészet megélni.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.02.14. 20:23:59

@Evice: Jaj, most zavarba jöttem és virtuálisan elpirultam... :)
Amúgy ezt a versikét tegnap írtam, de még nem tettem ki a blogomra, mert még muszáj volt álkommenteket írnom hozzá és még egy illusztrációt is kellene kreálnom...
Mindenesetre kösszy a bátorítást, ritkán kapok ilyesmit. :)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.02.14. 20:25:22

GYOMORTÖFFENÉS

Gyomrod gyenge, szegény kölyök?
Lecsapnak rá szaftpörölyök!
Majonézes ürücupák
Bélben bolyhot kócol, pupák!
Darálthúsba abált fűszer?
Nem kell ide csodaműszer
Meglátni, hogy bélrendszered
Koleszterin-tusban fered.
Pörctömbök és disznóteper-
-tők hada a földre teper.
Zsírzuhanytócsamaradvány,
Melyben halsz, mint egykor Radvány
Erdejében Bárczi Benő!
Bár, ha fejed lágya benő
Addigra, és pacallevest
Sose eszel (tán csak kevest),
S nem zabálsz több tokaszalon-
-nát, s fenyőről zselés szalon-
-cukrot, s nem lesz többé nasi:
Gyógyulhat a gyötört hasi!
Megoldás a léböjt, meg a
Létmódváltás: Legyél vega!
(Léböjt?! Vega?! Nekem tú’sok!
Öljetek meg szaftos húsok!!!)

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2011/09/gyomortoffenes.html

kmera 2017.02.14. 20:33:17

@Evice: Én simán kápia vagy kaliforniai paprikát veszek ilyenkor, azok ízesebbek , édesebbek, és egy nagy paprika azért több napig elég szendvicsre (nyilván nem lecsónak teszem fel :-D)
A mai ebédhez pl. egy fél paradicsomot és kb. egy tenyérnyi szelet kaliforniai paprikát kockáztam fel, kis póréhagymával, fűszerek, stb., és meg is volt a friss nyári ízű saláta, két főre, uncsi savanyúság helyett.

Evice 2017.02.14. 20:56:38

@Frady Endre: keresem is az oldaladon, akkor ezért nem találtam. Eddig a "Hallgatni aran-y" a kedvencem :)
Igazán nincs mit, tényleg tetszett :)

Evice 2017.02.14. 21:00:01

@Frady Endre: ez is zseniális! :D Öljetek meg szaftos húsok! :D

Evice 2017.02.14. 21:07:59

@kmera: egy kaliforniai paprika 3-4 szendvicsbe nálam is bőven elfér :) Ááá, lecsó a tv paprikából az igazi, vagy a rendes lecsó paprikából :)
Paradicsom, paprika, póréhagyma szépen megy egymáshoz :) Jó recept, főleg, hogy gazdaságos.
Télen szoktam ügyeskedni úgy, hogy egy kis fej vöröshagymát felszeletek, lesózok, fél óráig állni hagyom, és utána belekeverem egy pohár tejfölbe. Simán kenyérrel is finom, de szendvicsbe is jó, kicsit feldobja :) Plusz elég sok jut belőle :)

Alick 2017.02.14. 23:28:23

Laci bácsi rántottpacalos szelleme kering a levegőben... :)

Evice 2017.02.14. 23:40:13

@Alick: mit mondhatnék, nincs is jobb a ràntottpacalnàl

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.02.15. 09:39:59

@Evice: Kösszy! A kedvedért egy egzotikus táplíra:

AFRIKAI KONYHA

Eszegetvén Afrikába’
Gyomrod gyakran igen kába.
Amit hoznak, zsákbamacska:
Darált gyík, vagy cethalacska?
Fajtáját és szülőhonát
Annak, mi a torkodon át
Épp lecsusszan, nem ismered,
S megkérdezni nem is mered.
Gyűjtesz végül bátorságot
Megtudni, fogad mit rágott,
S meghallván, hogy tevesültek,
Megkönnyebbülsz: Nevesültek!

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2010/12/afrikai-konyha.html

Evice 2017.02.15. 20:49:52

@Frady Endre: nahát! Büszke vagyok, nem gondoltam volna, hogy ez a poszt ilyen ihletet ad majd :)))

Komolyan mondom, kedvem támadt Afrika menni! :D
Nagyon köszönöm ezt a verset is! :)))

Behajtó70 2017.02.15. 21:08:52

Tojásos lecsó. B+ azt de szeretem!

hali69 2017.02.15. 23:50:58

Végre-valahára egy értelmes cikk!
Nem csak a minden-mentes, emberi fogyasztásra csak revolverrel a halántékomon alkalmas vackokat isteníti, hanem mindazt, amit élvezettel lehet és kell is enni.
Élet- és jókedvtől kicsattanó vegát, még életemben nem láttam.
Lelassulnak, sápadtak lesznek, elillan a humoruk, vicik-vacak rongyokba burkolják összeaszalódott testüket és meghalnak végül.
A cikk kulcsszava, a : mértékletesség!
Mértékkel, de meg kell enni mindent, ami szembe jön és persze mellé mozogni. Ennyi.
Még egyszer köszönöm!!!

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.02.16. 09:24:28

@Evice: Jó utat! :)

Bő vacsorám kaja-pia
Megfelelő elegye,
Nem tűröm, hogy bárki fia
Énelőlem elegye!

Evice 2017.02.16. 20:59:42

@Behajtó70: én is ☺ Nyàron este, amikor màr kicsit lehűlt az idő, vacsoràra a legjobb

Evice 2017.02.16. 21:07:55

@hali69: lelkemre mondom, próbàltam úgy étkezni, ahogy újabban elő van írva, de komolyan szenvedtem tőle. Aztàn eldöntöttem, hogy nem fogok egy ilyen örömforràst kiiktatni az életemből. Hozzàteszem: nem is kell, ha az ember kicsit odafigyel. Eszek mindent, mellete sportolok, és ennyi a titok

Evice 2017.02.17. 23:10:33

@Frady Endre: Na de jó, tegnap sikerül ügyesen kommentelnem -_-

Szóval köszönöm az újabb szép verset :)
Szívemből szól: ha valaki a kajámhoz nyúl, az azonnali váló ok :)
süti beállítások módosítása